Om os

Kort om SengeGuiden

SengeGuiden er et annoncefinansieret online forbrugermagasin, der har til formål at hjælpe vores læsere med at finde det rette produkt til den rette pris via inspiration og vejledning i værdiskabende, sponsorerede artikler inden for Søvn forskning

Vi er annoncefinansierede, da vi linker via annoncelinks, når vi henviser til hvor man kan købe de produkter, vi undersøger og skriver om. Det sker enten via affiliate links (reklamelinks hvor vi kompenseres per henvist betalende kunde) eller ved prissammenligningstabeller med vores samarbejde med Prisjakt og Pricerunner (hvor vi får betaling af dem for hvert klik på pristabellen).

Vi ønsker at være transparente om vores forretningsmodel, da den er grundlaget for, at vi fortsat kan levere gratis indhold til vores læsere. Vores annoncepartnerskaber kan give en annoncør mulighed for en sponsorerede artikel om fx et produkt. Partnerskabet kan også have indflydelse på rækkefølgen - altså hvor i en artikel et produkt bliver vist. Det er dog vigtigt at understrege, at det ikke har redaktionel indflydelse på, hvordan vores research-team vurderer eller rangerer produktet.

Hvem står bag SengeGuiden?

SengeGuiden er i dag en del af det digitale mediehus, Obsidian Media. Vi er en dansk virksomhed med hovedkontor i Aarhus.

Obsidian Media ApS
Bødker Balles Gård 15B
8000 Aarhus
CVR: 40483667
kontakt@obsidianmedia.dk

Vi vil være din foretrukne portal, når du som forbruger skal indsamle viden om produkter.

Vores mission er at publicere og formidle indhold, der skaber værdi og nytte for vores læsere gennem grundig research. Vi vil altså hjælpe forbrugeren med at få inspiration til at finde det rette produkt, der matcher netop deres individuelle behov.

Vi har som virksomhed fra starten lavet et aktivt fravalg på bestemte områder som gambling eller kviklån. Vores fokus er på værdiskabende information om forbrugsgoder.

Redaktionelle retningslinjer, samarbejdspartnere og annoncer

Hvordan finder vi de bedste produkter?

Vi tester sjældent produkterne selv. Vores metode er baseret på dataindsamling og research samler eksterne tests, kundeanmeldelser, produktspecifikationer og priser ét sted, så du som læser får et bedre grundlag for at træffe den rette købsbeslutning.

Udvælgelsen af produkter er afgrænset til webshops, der findes i vores annoncenetværk, men fordi vi samarbejder med bl.a. Pricerunner, som har annonceaftaler med langt de fleste netbutikker i Skandinavien (+9.000 butikker), begrænses vi stort set ikke i vores produktudvælgelse.

Vores Content & Research-team udvælger de produkter, vi anmelder på vores sites. For at finde de produkter, vi mener er blandt de bedste på markedet, gør vores team brug af følgende parametre:

  • Kunders anmeldelser af produktet (fx via data fra Google eller Amazon)
  • Tests af produktet foretaget af eksperter og forbrugermagasiner
  • Sammenligning af produkters specifikationer og features
  • Forhandlerens tilbud, omdømme og service og omdømme (fx Trustpilot anmeldelser)
  • Kundedata: Vores interne statistikker på produkternes popularitet (fx klikrater)
  • Pris: Ovenstående vurderes op imod pris og eventuelle tilbud

Vores Content & Research-team, som sidder i Banja Luka i Bosnien, følger nøje planlagte processer og er udlært i at anvende både skandinaviske og internationale test- og anmeldelsesportaler. De bruger avancerede oversættelsesværktøjer, mens processen køres i tæt samarbejde med vores danske team.

Vi forsøger at holde udvælgelsen af produkter objektivt og datadrevet, men ofte vil der være en grad af subjektivitet. Særligt kommer det til udtryk i produktkategorier som mode eller møbler, hvor det æstetiske/emotionelle udtryk spiller en rolle.

Slutteligt skal det nævnes, at vi som udgangspunkt ikke tager produkter ind for webshops med en Trustpilot score under 3. Vi gennemgår løbende vores partneres Trustpilot og fjerner dem, hvis scoren bliver for lav. Forhandlere med lav Truspilot kan dog forekomme inde i pristabeller hentet fra Pricerunner på vores sites.

Kort sagt, vi samler information og sammenligner produkter på forskellige specifikationer og egenskaber, så du som læser kan træffe en mere grundig købsbeslutning.

Hvordan anvender vi tests?

Når vi vurderer, hvilke produkter, der skal med i artiklen, og hvilke, der skal fremhæves, samler vi vurderinger fra andre tests og eksperter på området:

  • Officielle testpaneler såsom Råd & Rön, norske ForbrukerRådet, britiske Which, amerikanske ConsumerReports samt flere andre.
  • Officielle tests fra større medier som Politiken, Jyllands-Posten, NY Times, BBC, m.fl.
  • Ekspertråd fra danske og udenlandske medier inden for produktets nicher som fx Flatpanels, KitchenArena, TechGearLab, OutdoorGearLab, GoodHouseKeeping, PCGamer, Runrepeat m.m.
  • YouTube’ere der tester og anmelder produkter inden for det aktuelle emne.

Det skal nævnes, at vi skelner mellem vurderinger eksempelvis fra større, uvildige test fra uafhængige institutioner, der for os vægter mere end fx en YouTube-anmelder. Stort set alle vores artikler har beskrivelse af og referencer til de kilder og tests, vi har brugt i vores analyse.

Vi ønsker at gøre opmærksom på, at der kan opstå et selektive bias, fordi vores research-team leder efter testvindende produkter, som ofte medfører, at der i højere grad er fokus på, hvilke tests produktet har vundet og mindre fokus på de tests, hvor produktet har klaret sig mindre godt.

Hvordan anvender vi kundeanmeldelser?

Kundeanmeldelser spiller ligeledes en afgørende rolle i vores udvælgelse af produkter. Kundens test i den virkelige verden siger efter vores vurdering meget om produktets kvalitet, hvilket er essentielt for vores analyse.

Vores research team analyserer kundeanmeldelser på tværs af platforme og webshops.

For at minimere risikoen for falske anmeldelser, vil anmeldelserne primært komme fra e-handelsplatforme (fx Google, Pricerunner og Amazon) samt større etablerede webshops (fx Coop, Elgiganten, Power, Whiteaway, m.m). Vi skal derfor gøre opmærksom på, at såfremt der laves falske anmeldelser hos de nævnte tredjeparter på et givent produkt, vil vores analyser påvirkes.

Vi fremhæver ikke enkelte anmeldelser, men arbejder typisk med gennemsnitlige ratings på anmeldelser på skala fra 1-5. Vi inkluderer altid alle kundeanmeldelser i vores research, hvad enten de er positive eller negative.

Vi bruger også produktanmeldelser i vores analyse af “fordele” og “ulemper”, hvor vores research-team gennemgår negative anmeldelser for at identificere eventuelle ulemper ved et givent produkt.

Hvordan anvender og sammenligner vi produktdata og specifikationer?

En anden vigtig del i vurderingen af produktudvælgelsen er selvfølgelig produktets egenskaber og specifikationer. I vores analyse af hvor meget vi mener, man som forbruger får for pengene, og hvem produktet passer til, medregner vi naturligvis produktets specifikationer.

I forbindelse med vores research-proces laver vi en teknisk indsamling, hvor vi indsætter alle relevante specifikationer i en database. Vores research-team følger en avanceret proces til at finde og identificere anmelderroste produkter og et avanceret system til at sammenligne produktdata på tværs af produkter i kategorien. Overblikket giver en visuel sammenligning af produkternes egenskaber, specifikationer, resultater på tests og anmeldelser op imod pris.

Slutteligt spiller vores egen data også en vigtig rolle i hvilke produkter, vi anbefaler. Vi har data på hvilke produkter, der bliver klikket mest på samt hvad raten for køb er, hvilket siger noget om produktets popularitet og kundernes præferencer.

Hvem laver udvælgelse og research af produkter?

Vi har et dedikeret Content & Product Research team, der på nuværende tidspunkter tæller syv ansatte, som er baseret i vores kontor i Banja Luka i Bosnien.

Vores Product Research specialister har ansvaret for selve research-arbejdet, der indebærer at indtaste produktdata i vores database og på baggrund af det analysere produkterne med sparring fra ledelsen i Danmark, som står for at sætte de overordnede rammer for research, analyse, udvælgelse samt kvalitetssikring.

Sasa Bojanic
Content & Optimization Lead Sasa Bojanic
Jovana Aleksic
Content & Research Analyst Jovana Aleksic
Isidora Jankovic
Content & Research Analyst Isidora Jankovic
Milana Cvijanovic Kajkut
Content & Research Analyst Milana Cvijanovic Kajkut
Aleksandar Kalaba
Content & Research Analyst Aleksandar Kalaba
Aleksandar Cvijanovic
Content & Research Analyst Aleksandar Cvijanovic
Dragan Miskovic
Content Specialist Dragan Miskovic
Djana Salkic
Content & Research Analyst Djana Salkic
Nikolina Vasic
Content & Research Analyst Nikolina Vasic

Content & Product Research teamet udarbejder selve produktanmeldelserne på baggrund af deres research og sender det videre til vores Content & Translation team i Danmark, Norge, Sverige og Finland.

Forbehold

Vi Bedzzz og Obsidian Media tager forbehold for tastefejl og forkerte angivne oplysninger relateret til de produkter og services, vi belyser på vores sites. Selvom vi bruger enormt meget tid på research og kvalitetssikring, kan der opstå fejl i vores artikler, og vi anbefaler altid, at du som læser/kunde tjekker produktinformationer hos forhandleren eller leverandøren af produktet.